PEMERHATI / RAKAN2

Tuesday, June 16, 2009

YAB NIZAR DI GANTUNG

Kalau dah terlalu takut gelap, daun pisang pun disangka hantu. Perbidalan orang2 tua dulukala.
YDP dewan dan AP BN ni macam orang diserang demam aedes lah, pantang nampak nyamuk tak kira siang, tak kira malam forbia sampai menggigil gigil.
Kalau nak ikut apa kena mengena pakai lilit tulih BUBAR DUN PERAK kat songkok ka, kat lengan ka, yang nak membentang dan berbahas bukan songkok dan lengan, mulut orang yang pakai songkok dan lengan depa saja.

Thursday, June 4, 2009

YB Dato Nozula Mat Diah

Kenyataan Akhbar

Tetuan Saiful Kasri & Associates

Hari ini Selasa 2 Jun 2009 di akhbar Berita Harian di muka C12 suatu notis permohonan maaf telah dikeluarkan oleh seorang Ahli Dewan Undangan Negeri Paloh. YB Dato Nozula Mat Diah kepada anakguam kami, YB Dato Paduka Husam b Musa.

Notis tersebut berbunyi:

Saya, YB Dato Nozula Mat Diah dengan ini dan dengan sepenuh hati memohon maaf tanpa sebarang syarat kepada YB Dato’ Husam Musa kerana telah membuat laporan tidak benar dan tidak berasas terhadap beliau kepada BPR pada 2007. Saya dengan ini menarik balik segala tuduhan tersebut dan seterusnya menyatakan rasa kesal yang mendalam kerana pertuduhan tersebut telah menyebabkan tekanan kepada beliau dan keluarga beliau serta memburukkan keperibadian beliau.

Pada akhir November 2007, 2 orang Ahli Dewan Undangan Negeri Kelantan daripada Barisan Nasional iaitu YB Dato’ Nozula Mat Diah dan ADUN Bukit Bunga Muhd. Adhan Kechik telah membuat laporan kepada pihak BPR membuat tuduhan yang tidak benar dan tidak berasas terhadap anakguam kami.

Antara laporan tersebut adalah:

  • Laporan mengenai buku dan salah guna kuasa oleh ahli Exco kerajaan negeri Datuk Hussam Musa.
  • Laporan mengenai penyelewengan Pengarah Urusan Air Kelantan Sdn. Bhd.
  • Isu kegagalan pengurusan Air Kelantan Sdn. Bhd.
  • Isu Kedai Majlis Daerah Machang.
  • Isu Jamnapari membabitkan dana KPK.
  • Penyelewengan kawasan balak untuk ladang getah serta penyelewengan Pasmengutip dana.
  • Penyelewengan pembelian lot tanah mukim Gual Periuk, Pasir Mas oleh Syarikat Galeri Tanah.
  • Laporan ke atas Perbadanan Menteri Besar Kelantan Berhad dan Pengarah Urusan Kompleks Perkayuan Kelantan.
  • Isu Perbadanan Baru Tanjung cuba menjual rezab Melayu kepada Syarikat Kind Network Sdn. Bhd.

Pernyataan fitnah tersebut yang diucapkan dan diedarkan pada sidang akhbar tersebut telah mendapat liputan meluas di akhbar-akhbar utama tempatan dan telah disiarkan di televisyen serta boleh dimuatturun daripada laman sesawang yang pada masa yang relevan mempunyai jutaan pengguna, kesemuanya mempunyai akses percuma dan terbuka kepada fitnah-fitnah yang diadukan.

Tindakan kedua ADUN ini juga telah meletakkan anakguam kami dalam satu kancah pertikaian umum dan mengheret beliau dalam suatu skandal, fitnah konspirasi, jenayah, kebencian dan buruk sangka umum (odium), kehinaan (contempt) awam dan tekanan serta kemudaratan mental yang amat sangat akibat kegelisahan, kerisauan dan ketakutan akan ditangkap oleh pihak berkuasa, seterusnya beroleh keaiban umum.

Oleh itu beliau telah mengarahkan pihak kami mengambil tindakan undang-undang terhadap kedua Ahli Dewan Undangan Negeri berkenaan dan New Straits Times (M) Berhad. Akhirnya pihak ADUN berkenaan telah bersetuju untuk memohon maaf secara terbuka kepada anakguam kami serta menarik balik segala tuduhan yang dilemparkan.

Dengan Notis Permohonan Maaf ini maka terbukti bahawa segala tuduhan liar yang dibuat terhadap anakguam kami adalah fitnah semata-mata, tidak benar dan tidak berasas. Ini juga bermakna kerajaan negeri juga bersih dari segala salahlaku yang didakwa. Pihak kami akan membuat tindakan seterusnya bagi membersihkan nama baik anakguam kami. Kami juga dalam proses rundingan penyelesaian dengan para defendan lain.

Sekian, terima kasih.

Yang benar

Ahmad Shabrimi Mohamed Sidek

Peguambela dan Peguamcara

Tetuan Saiful Kasri & Associates

http://kickdefella.wordpress.com

Sunday, May 31, 2009

PAKATAN RAKYAT lwn B....N...6-1

KEPUTUSAN RASMI Calon PKR, Mansor Othman memenangi pilihanraya kecil DUN Penanti dengan memperolehi 6,052 undi. Beliau menang dengan majoriti 5,558 undi.

Manakala tiga calon bebas - Aminah Abdullah mendapat 392 undi, Khan Ari (494) dan Kamarul Ramizu Idris (56). Kesemua mereka hilang wang deposit RM5,000.

Proses pengiraan undi selesai pada kira-kira jam 7.20 malam. Undi untuk Aminah kebanyakannya datang dari kawasan majoriti Melayu, termasuk Mengkuang, Kuala Mengkuang dan Guar Perahu.

Aminah juga mendapat undi pos terbanyak, iaitu 12 undi berbanding dengan Kamaraul (7), Mansor (2) dan Nai (0).

Nai pula banyak mendapat undi dari dua kawasan, iaitu Teluk Wang - yang merupakan kawasan masyarakat Thai - dan dari Sungai Lembu, iaitu kubu kuat Gerakan.

raja kotak vs raja sesumpah

Ezam Mohd Noor bolehlah diibaratkan umpama `lilin yang membakar dirinya' demi untuk Umno yang kini menjadi parti seumur hidupnya. Semenjak beliau `mufarrakah' dari Parti PKR serta tidak lagi bersama gabungan PR, kita lihat Ezam seperti `jentera bajak' buat Umno. Beliau terlalu kuat berusaha untuk meyakinkan ramai orang bahawa kemasukkannya ke dalam Umno adalah tepat, wajar dan bijak. Di dalam masa yang sama Ezam yang dikenali sebagai `raja sesumpah' ataupun `raja kotak' ini berusaha sedaya upaya mempengaruhi rakyat agar menolak PR terutamanya bekas mentornya DS Anwar. Malang seribu kali malang, rakyat telah mengenali Ezam bukan seperti Ezam yang dahulu. Raut wajah Ezam sekarang yang tidak lagi kelihatan bersih, ikhlas dan tenang cukup menggambarkan betapa Ezam kini sebaris dengan Najib, Ali Rustam, KJ dan Khir Toyo.

Umno sendiri cukup mengenali Ezam walaupun terpaksa menerima kemasukan Ezam ke dalam Umno selepas pilihanraya umum ke 12 yang lalu. TPM Muhyiddin Yasin sendiri pernah memberi komen yang menunjukkan beliau kurang yakin dengan kewibawaan Ezam....

wfauzdin.blogspot.com.

Saturday, May 23, 2009

kejutan buat NAJIB-malaysiakini

Jam menunjukkan pukul 2.30 pagi awal Januari 2010, Najib Tun Razak yang baru pulang ke rumah rasminya di Putrajaya tiba-tiba dikejutkan dengan satu surat dari Duli Yang Mulia Yang DiPertuan Agung ( YDPA ) bahawa beliau dan Rosmah hendaklah mengosongkan rumah rasminya kerana YDPA telah melantik orang lain sebagai Perdana Menteri menggantikan beliau.

Alasan YDPA di dalam surat tersebut adalah ahli-ahli Dewan Rakyat khususnya dari Pakatan Rakyat ( PR ) dan beberapa ahli BN yang mula menyokong PR telah berjumpa YDPA di Istana dan menyatakan bahawa mereka tidak lagi yakin dengan Najib dan mahu orang lain sama ada Tuan Guru Dato’ Seri Haji Abdul Hadi Awang atau Dato Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri. Surat YDPA juga menyatakan bahawa jika Najib tidak meletak jawatan beliau hendaklah dipecat dari jawatannya sebagai Perdana Menteri.

Najib merengus marah manakala Rosmah berteriak macam orang yang kena histeria . Najib yang masih marah dan berang berkata : “ Macam mana Tuanku dengan sewenang-wenangnya memecat patik sedangkan Parlimen tidak mengadakan apa-apa sidang atau membawa apa-apa usul atau undi tidak percaya kepada patik. Patik tidak nampak mana –mana peruntukkan di bawah Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan yang member kuasa kepada Tuanku untuk memecat patik sebagai Perdana Menteri. Macam mana patik boleh dengan mudah dipecat dan sebagai ganti dilantik orang lain sebagai Perdana Menteri sedangkan tidak ada sebarang undi tidak percaya diluluskan di Parlimen ke atas patik”.

Keluhan Najib didengar dengan tenang oleh YDPA . YDPA dengan senyum berkata kepada Najib : “ Adakah tuan hamba sudah lupa bahawa pada 22 hb Mei 2009 iaitu pada hari Jumaat jam 3.30 petang di tingkat bawah Palace of Justice, Putrajaya tiga orang Hakim Mahkamah Rayuan iaitu Yang Arif ( Y.A ) Dato Raus Sharif, Y.A Dato Ahmad Maarof dan Y.A Dato’ Zainon Ali telah sebulat suara memutuskan antara lain bahawa

a. Seorang Menteri Besar ( di peringkat Negeri ) atau Perdana Menteri ( PM ) di peringkat Pusat secara tersirat boleh dipecat atau diminta letak jawatan jika Sultan atau YDPA memutuskan bahawa MB atau PM tidak lagi mendapat sokongan majoriti ADUN atau Ahli-Ahli Parlimen.

b. Perkara 16 ( 6 ) Perlembagaan Perak atau Perkara 43 ( 4 ) Perlembagaan Persekutuan tidak menyebut bahawa kaedah bagi menentukan bahawa seorang MB atau PM hilang keyakinan majoriti ADUN atau ahli-ahli Parlimen adalah melalui undi tidak percaya ( votes of no confidence ).

c. Kes Stephen Kalong Ningkan ( 1966 ) iaitu kes yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi di Sarawak yang memutuskan bahawa Governor atau Sultan tidak ada kuasa memecat Ketua Menteri atau MB dan satu-satunya cara menentukan seorang MB atau PM hilang keyakinan ahli-ahli Dewan adalah melalui undi tidak percaya tidak boleh lagi dipakai.

YDPA seterusnya menambah : “ Bukankah keputusan Mahkamah Rayuan tersebut yang tuan hamba inginkan bagi meraih keuntungan politik jangka pendek tuan hamba dan parti tuan hamba. Bukankah tuan hamba yang berkeras tidak mahu mendengar keluhan rakyat dan pemimpin partai komponen tuan hamba sendiri supaya krisis di Perak diselesaikan secara aman dan melalui amalan demokratik iaitu dengan kembali kepada rakyat melalui Pilihanraya semula di Perak. Maaf tuan hamba, Beta terikat dengan keputusan tersebut dan tidak boleh buat apa-apa . Maka Beta dengan ini memerintahkan tuan hamba dan sekeluarga keluar dari rumah rasmi Perdana Menteri kerana tuan hamba bukan lagi Perdana Menteri Malaysia."

Najib tersentak dan lemah segala sendi manakala Rosmah pula terkaku dan jatuh pengsan. Tiba-tiba mereka sedar keputusan Mahkamah Rayuan hari ini kini telah makan diri. Jika keputusan yang paling wajar dan munasabah oleh Y.A Hakim Mahkamah Tinggi iaitu Y.A Dato’ Aziz Abdul Rahim yang memutuskan bahawa satu-satunya cara menentukan seorang MB atau PM hilang keyakinan ahli-ahli Dewan adalah melalui undi tidak percaya sekaligus mengekalkan doktrin Raja Berperlembagaan ( Constitutional Monarchy ) keputusan Mahkamah Rayuan pula ditafsirkan oleh ramai cendikiawan undang-undang telah melahirkan doktrin baru iaitu Raja Mutlak ( Absolute Monarchy ). Jika Raja Berperlembagaan melahirkan kesejahteraan sudah tentu doktrin Raja Mutlak akan melahirkan suasana yang tidak menyenangkan.

Sketsa di atas adalah , bagi saya, cara terbaik untuk memahamkan para pembaca tentang kesan keputusan Mahkamah Rayuan pada hari ini.Sebagai seorang anggota pasukan peguam Nizar, saya menghormati keputusan Mahkamah Rayuan tersebut. Tapi saya tidak pasti keputusan tersebut akan diterima dengan baik oleh rakyat khususnya rakyat di Perak.

Dalam keadaan keyakinan rakyat kepada institusi kehakiman masih belum pulih sepenuhnya sudah tentu keputusan Mahkamah Rayuan tersebut tidak dapat lari dari cemuhan rakyat. Inilah masalahnya apabila sesebuah institusi dalam sebuah negara sudah hilang keabsahan ( legitimacy ). Di negara ini apabila BN memerintah terlalu lama dan keabsahan parti tersebut dipertikaikan turut sama terpalit adalah institusi keadilan seperti Mahkamah , Peguam Negara dan polis. Apabila rakyat hilang keyakinan kepada sistem keadilan , maka sebarang keputusan Mahkamah apatah lagi keputusan seperti keputusan Mahkamah Rayuan pada hari ini sudah tentu tidak akan mudah diterima sebagai satu keputusan yang adil dan telus.

Sejak dari awal rakyat sudah nampak macam ada sesuatu yang tidak kena kepada cara kes rayuan Zambry dikendalikan. Zambry kalah di Mahkamah Tinggi pada 11/5/2009. Mahkamah Tinggi menolak permohonan Zambry bagi menggantungkan perlaksanaan penghakiman.

Pada 12/5/2009 di sebelah pagi Zambry membuat permohonan bagi menggantungkan perlaksanaan penghakiman. Mahkamah Rayuan menetapkan tarikh pendengaran permohonan Zambry pada pagi hari yang sama . Tarikh pendengaran yang diberikan dengan tergesa-gesa sudah tentu memprejudiskan Nizar dan pasukan peguamnya bagi membuat persiapan yang teliti dan mendalam.

Pada tengah hari 12 hb Mei itu juga Y.A Hakim Dato Ramly membenarkan permohonan Zambry dan perintah diberikan tanpa sebarang syarat.

Nizar membuat permohonan bagi membatalkan perintah penggantungan yang diberikan kepada Zambry. Mulanya permohonan Nizar ditetapkan pada 18/5/2009 tetapi kemudiannya ditangguhkan pada 21/5/2009 iaitu pada hari yang sama rayuan Zambry didengar. Sudah tentu permohonan Nizar tidak lagi relevan untuk didengar atau seperti yang sering dikatakan ianya menjadi akademik.

21 hb Mei rayuan Zambry didengar dengan hujah lisan dan bertulis dikemukakan oleh pihak –pihak secara mendalam . Mahkamah hanya ambil masa satu hari sahaja untuk putuskan. Memang hebat Mahkamah boleh buat keputusan dalam masa satu hari .Tetapi cuba kita bayangkan jika kita menghantar baju untuk dijahit dan tukang jahit siapkan baju kita dalam satu hari- saudara boleh bayangkanlah tahap kualiti baju tersebut .

Suatu yang amat mengharukan kami ( pasukan peguam Nizar ) adalah meskipun Nizar kalah namun sambutan rakyat kepada kami di Mahkamah Rayuan hari ini seolah-olah menunjukkan Nizar yang menang dan bukannnya Zambry.
Untuk rakan pasukan peguam Nizar iaitu Tuan Haji Sulaiman Abdullah, Philip Khoo, Ranjit Singh, Razlan Hadri, Nga Hock Cheh, Chan Kok Keong, Mr .Leong, Edmond Bon, Amir Arshad dan Zulkarnain Lokman ingatlah keputusan hari ini tidak akan mematahkan semangat kita sebaliknya ia memberi semangat baru kepada kita untuk terus berjuang menentang kezaliman dan menegakkan keadilan . Kita jumpa lagi di Mahkamah Persekutuan insya’Allah.

oleh : Mohamed Hanipa Maidin PEGUAM

Monday, May 18, 2009

SPEAKER SIVA KUMAR DI KUANTAN MALAM NI...

SPEAKER SIVA KUMAR DI KUANTAN ...TAMAN TAS..

18 may 2009
9 mlm

Thursday, May 7, 2009

Petra dedah sumber info kaitkan Rosmah-Altantuya-malaysiakini

Penulis blog popular, Raja Petra Kamaruddin dalam tulisan terbaru hari ini mendedahkan identiti sumbernya berhubung dakwaan wanita pertama negara Rosmah Mansor berada di tempat Altantuya Shaariibuu dibunuh.

Menurut pengendali blog Malaysia Today, maklumat kontroversi tersebut datang daripada Leftenan Kolonel Azmi Zainal Abidin, "orang nombor dua dalam unit khas bahagian risikan tentera" Malaysia.

Beliau bertemu pegawai tentera melalui seorang rakannya, Nik Azmi Nik Daud, yang dikenalinya sejak 45 tahun lalu.

Nik Azmi seorang pembantu ahli politik veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah, kata penulis itu lagi.

Beliau juga memohon pertolongan daripada beberapa individu antaranya termasuk pemimpin PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan seorang lagi pembantu Tengku Razaleigh tentang kredibiliti pegawai tentera tersebut.

Dalam tulisan blognya, beliau juga mendakwa ditawarkan sebanyak RM30,000 sebulan oleh Datuk Jamaluddin Jarjis, seorang kenalan dekat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebagai imbuhan agar beliau berhenti menulis tentang wanita Mongolia tersebut.
http://www.malaysiakini.com/news/103685

DUN Perak: Sivakumar dipaksa keluar-malaysiakini

Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), V Sivakumar dibawa oleh kumpulan polis dari dalam dewan ke satu tempat yang tidak didedahkan pada petang ini.Tindakan Hanya isteri beliau dibenarkan berjumpa ADUN DAP itu.

perak state assembly removal of sivakumar ganesan speaker nazrin speech 070509 02Tidak lama kemudiannya, kenderaan rasmi Speaker DUN V Sivakumar jenis Toyota Camry dengan nombor pendaftaran AFD 999 kelihatan keluar dengan seorang penumpang wanita di dalamnya.Tetapi Sivakumar yang juga ADUN DAP itu tidak kelihatan di dalamnya.

Sementara itu, Datuk R Ganesan, speaker baru lantikan BN, memulakan persidangan dewan dengan meminta seorang pegawai DUN membacakan doa.

Beliau juga mengarah keluar dua ADUN Pakatan - Chan Ming Kai (PKR-Simpang Pulai) dan Chang Lih Kang (PKR-Teja) - tetapi mereka enggan berbuat demikian. Speaker itu menangguhkan dewan bagi menunggu keberangkatan tiba Pemangku Raja Perak, Raja Nazrin Shah.

Raja Nazrin Shah kemudiannya berangkat masuk ke dewan untuk majlis rasmi pembukaan persidangan DUN.Baginda kemudian kelihatan bertitah kepada Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin (PAS-Pasir Panjang) dan Datuk Ngeh Koo Ham (DAP-Sitiawan). Mohd Nizar kemudian menyeru semua ADUN Pakatan agar duduk dan mereka semua kembali di tempat masing-masing.

Raja Nazrin berangkat pulang selepas menyampai titah dan merasmikan sidang DUN dan kelihatan diiringi oleh Mohd Nizar.

Sunday, May 3, 2009

Kenyataan Media YB V.Sivakumar, Yang Dipertua Dewan

Saya membuat ketetapan bahawa semua pihak media dibenarkan masuk untuk membuat liputan persidangan Dewan Negeri Perak pada 7 Mei 2009. Semua media termasuk mana-mana media yang telah dihalang untuk masuk dewan diminta untuk membuat permohonan bertulis di Pejabat Speaker, Aras 2, Bangunan Perak Darul Ridzuan. Permohonan boleh dibuat mulai 9.00 pagi pada 4 Mei 2009.

Saya akan mengeluarkan surat kebenaran kepada media-media mengikut pertimbangan saya. Di sisni, saya menggunakan Perintah-perintah 84 yang memberi kuasa kepada Yang Dipertua Dewan Negeri untuk mengeluarkan kebenaran am kepada wakil mana-mana jurnal menghadiri persidangan dewan . Perintah-perintah tetap ini juga membolehkan Yang Dipertua Dewan untuk membatalkan kebenaran yang diberi.

Arahan ini dikeluarkan untuk menjamin prinsip-prinsip demokrasi dan kebebasan media. Rakyat harus mengetahui apakah yang berlaku dalam persidangan secara telus. Tidak ada sebab untuk menghalang mana-mana media untuk membuat liputan. Rakyat berhak mengetahui segala gerak-geri wakil rakyat mereka di dalam Dewan Negeri.

http://speakforperak.blogspot.com

Monday, April 20, 2009

MB Pahang Di Arah Bayar Saman RM63 Juta

Ini berita yang baru kami terima, ia berkaitan dengan kes yang sudah berlarutan sejak sekian lama berhubung dengan isu balak di Pahang. Mahkamah Tinggi di sini hari ini membenarkan permohonan perintah mandamus syarikat pembalakan, Seruan Gemilang Sdn Bhd, dikeluarkan terhadap Menteri Besar Pahang, Dato' Seri Adnan Yaakob, bagi mengarahkannya membayar bayaran penghakiman berjumlah RM63 juta kerana melanggar kontrak perjanjian kedua-dua pihak. Hakim Datuk Abdul Halim Aman dalam keputusannya mengarahkan pihak responden iaitu menteri besar melunaskan bayaran berkenaan dalam tempoh 14 hari bermula hari ini.
-pahangdaily

Zambry tidak boleh hadiri sidang DUN Perak

APRIL 18 — Saya sedar ramai yang ingin tahu kesan keputusan Mahkamah Persekutuan pada 16 April lalu yang memutuskan bahawa keputusan V.Sivakumar, Speaker Perak menggantung dan melarang Zambry dan enam Exconya hadir di DUN Perak selama 18 bulan dan 12 bulan adalah terbatal dan tak sah.

Ramai yang bertanya saya adakah keputusan tersebut bermakna Zambry dan enam exconya kini boleh menghadiri sidang DUN Perak?Jika kita melihat kenyataan peguam Umno dan laporan akhbar pro-Umno seperti Utusan Malaysia (April 17) mereka dengan tidak bertanggungjawab menyatakan bahawa Zambry dan enam exconya kini dibenarkan menghadiri sidang DUN Perak yang mungkin akan diadakan dalam masa terdekat.

Sebagai salah seorang peguam yang terlibat dalam kes tersebut, saya menasihati rakyat agar tidak terkeliru dengan kenyataan peguam Umno dan laporan akhbar Umno tersebut. Banyak yang mereka sembunyikan dan tidak jelaskan tentang apa yang sebenarnya berlaku di Mahkamah Persekutuan pada tarikh tersebut.

Marilah kita mulakan dengan melihat apakah perintah-perintah yang dipohon oleh Zambry dan enam exconya di dalam saman yang mereka kemukakan ke atas Sivakumar di Mahkamah Tinggi dan kemudiannya didengar di Mahkamah Persekutuan.Sebenarnya Zambry telah memohon sepuluh (10) perintah Mahkamah dan dari sepuluh perintah tersebut Mahkamah hanya membenarkan dua (2) perintah sahaja. Dua perintah yang dibenarkan oleh Mahkamah adalah seperti berikut:

Pertama, perintah membatalkan keputusan Sivakumar yang menggantung dan melarang Zambry hadir di DUN Perak selama 18 bulan.

Kedua, perintah membatalkan keputusan Sivakumar yang menggantung dan melarang enam exco Zambry untuk hadir di DUN Perak selama 12 bulan adalah terbatal dan tak sah.

Lapan permohonan Zambry tidak dilulus Mahkamah.

Itu sahaja dua perintah yang Mahkamah Persekutuan benarkan pada 16 April lalu. Tidak lebih dari itu. Apa sahaja kenyataan dari peguam Umno selain dari dua perintah tersebut bukanlah perintah Mahkamah sebaliknya adalah kenyataan mereka yang tidak berasas.Memandangkan Mahkamah Persekutuan hanya membenarkan dua perintah di atas, adalah jelas Mahkamah tidak membenarkan lapan (8) perintah lain yang juga dipohon oleh Umno dan dihujahkan oleh para peguam Zambry dan pasukan peguam Sivakumar.

Apakah perintah-perintah yang dipohon oleh Zambry dan enam exconya tetapi tidak dibenarkan oleh Mahkamah Persekutuan? Mari sama-sama kita saksikan lapan perintah yang TIDAK DIBENARKAN tersebut.

Meskipun peguam Umno berhempas pulas dan bermati-matian berhujah, Mahkamah Persekutuan TIDAK MEMBENARKAN perintah-perintah berikut:

1. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa keputusan Sivakumar (defendan pertama di dalam kes tersebut) menggantung dan melarang Plaintif Pertama (Zambry) menghadiri pada sidang DUN selama 18 bulan adalah ultra vires (bertentangan) dengan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak, Perintah-Perintah Tetap Dewan Perhimpunan Undang Negeri Perak (standing orders) dan Enakmen Dewan Perhimpunan Undangan (Keistimewaan) 1959 dan/atau undang-undang yang berkaitan dan oleh itu adalah terbatal dan tak sah.

2. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa perbuatan Sivakumar menggantung dan melarang Zambry menghadiri sidang DUN selama 18 bulan adalah menyalahi undang-undang.

3. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa keputusan Sivakumar menggantung dan melarang Plaintif ke-2 hingga Plaintif ke-7 (enam Exco) menghadiri sidang DUN selama 12 bulan adalah ultra vires (bertentangan) dengan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak, Perintah-Perintah Tetap Dewan Perhimpunan Undang Negeri Perak (standing orders) dan Enakmen Dewan Perhimpunan Undangan (Keistimewaan) 1959 dan/atau undang-undang yang berkaitan dan oleh itu adalah terbatal dan tak sah.

4. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa perbuatan Sivakumar menggantung dan melarang enam Exco menghadiri sidang DUN selama 12 bulan adalah menyalahi undang-undang.

5. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa Zambry dan enam Exconya adalah berhak menghadiri dan mengambil bahagian dalam semua sidang DUN dan menjalankan segala fungsi dan kewajipan mereka di dalamnya.

6. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa DUN Perak adalah tidak terikat dengan keputusan Sivakumar menggantung dan melarang Zambry dan enam Exconya menghadiri sidang DUN Perak.

7. Perintah untuk mengisytiharkan bahawa DUN Perak adalah tidak terikat dengan apa-apa arahan, perintah dan/atau petunjuk Sivakumar yang berbangkit daripada atau berhubung dengan keputusan Sivakumar yang bertarikh 18 Februari, 2009.

8. Perintah-perintah, perisytiharan dan/atau relif lain yang difikir suaimanfaat oleh Mahkamah.Sekali lagi saya ingin tegaskan di sini bahawa lapan perintah di atas yang Zambry dan enam exconya pohon TIDAK DIBENARKAN oleh Mahkamah Persekutuan.

Atas dasar itu jika peguam Umno atau akhbar pro-Umno mengatakan bahawa Zambry dan enam exconya boleh menghadiri sidang DUN Perak, jelas kenyataan itu bukan datang dari mana-mana perintah Mahkamah sebaliknya ianya hanya kenyataan tidak berasas dari peguam Umno dan akhbar mereka.Kenyataan tersebut tidak mempunyai apa-apa nilai di sisi undang-undang. Rakyat tidak perlu melayan kata-kata mereka yang dibuai khayalan tersebut.

Bagaimanakah Umno boleh mengatakan keputusan tersebut bermakna Zambry dan enam Exconya boleh menghadiri sidang DUN Perak sedangkan Mahkamah dengan secara jelas tidak membenarkan perintah yang mereka pohon iaitu perintah bahawa Zambry dan enam exconya adalah berhak menghadiri dan mengambil bahagian dalam semua sidang DUN dan menjalankan segala fungsi dan kewajipan mereka dalamnya.Kalau perintah tersebut dibenarkan oleh Mahkamah Persekutuan barulah mereka boleh mengatakan Zambry dan enam exconya boleh ke sidang DUN Perak.

Saya harap penjelasan di atas sedikit sebanyak dapat menjelaskan bahawa apa yang Umno kata di media massa adalah tidak menggambarkan apa yang sebenarnya berlaku.Sivakumar masih Speaker dan beliau masih berbisa. Jika Umno terus mengeluarkan kenyataan mengelirukan tidak mustahil mereka mungkin akan dipatuk oleh Sivakumar dan saya percaya patukan selepas ini akan membuat Umno menderita lebih panjang.

Saya juga ingin tegaskan di sini apabila Zambry dan enam exconya membawa kes mereka di Mahkamah dengan mencabar keputusan Sivakumar sebagai Speaker yang sah, mereka mungkin tidak sedar bahawa mereka sedang melakukan satu kesalahan kerana mendedahkan dokumen-dokumen rasmi DUN Perak tanpa mendapat kebenaran terlebih dahulu dari Sivakumar sebagai Speaker.

Marilah kita sama-sama tunggu dan lihat apakah yang berlaku selepas ini. — Harakahdaily.net

Federal Constitution

Clause (2) of Article 72 of the Federal Constitution says that “No person shall be liable to any proceedings in any court in respect of anything said or any vote given by him when taking part in proceedings of the Legislative Assembly of any State or of any committee thereof”.

Wednesday, April 8, 2009

TAHNIAH DATO SERI NAJIB-malaysiakini

Sudah biasa didengari dan sudah pun menjadi buah mulut satu dunia, bahawa Najib telah tercemar namanya di persada dunia dengan kes Altantuya. Bertambah teruk apabila hari ini beliau ditabalkan sebagai Perdana Menteri Malaysia. Beliau yang mempunyai reputasi yang buruk ini, telah pun menjadi Perdana Menteri Malaysia. Adakah anda selaku rakyat Malaysia, tidak rasa malu dengan kenaikannya?

Bagi saya, saya rasa teramat malu kerana mendapat perdana menteri sepertinya. Saya tidaklah berniat melanggar arahan “jangan sebut Altantuya”, tetapi, saya meluahkan rasa janggal dengan kenaikannya tersebut. Masalah yang parah di sini ialah, apabila kes Perdana Menteri ini didengari seluruh dunia! Bukan hanya bualan di kedai kopi sahaja.

Satu ketika dahulu, ketika zaman Mahathir menjadi PM, saya pernah melancong ke United Kingdom, saya menaiki sebuah teksi. Pemandu teksi itu bertanya kepada saya, “kamu datang dari mana?”, Saya menjawab, saya adalah orang Malaysia. Pemandu teksi itu membalas, “Perdana Menteri awak bernama Mahathir kan?”, saya mengangguk mengiyakannya.

Pemandu teksi itu mengatakan bahawa Mahathir adalah seorang yang bagus, dikenali di seluruh dunia, dan dia mengaku bahawa dia menyukai cara pentadbiran Mahathir ketika itu. Saya hanya mendengar, tetapi, hati ini berkata sendirian, “kalaulah engkau tahu hakikat sebenar, sudah pasti engkau akan mengutuk Mahathir…”

Bagaimanapula hari ini? Saya khuatir sekiranya saya pergi melancong ke mana-mana negara, dan apabila ditanya soalan yang sama, bagaimanakah saya hendak menjawabnya? Bayangkanlah sekiranya pemandu teksi itu bertanya “Perdana Menteri awak ialah Najib bukan?, tolong jelaskan kepada saya tentang kesnya dengan Altantuya…”


Ya, saya yakin, muka ini akan tebal setebal-tebalnya. Saya juga yakin, tiada seekor habuk pun orang UMNO yang mampu menjelaskan perkara sebenar. Ini kerana apabila Gobind bertanya sendiri kepada Najib, beliau gagal menjelaskannya, lalu menyalahkan orang yang bertanya pula. Apatah lagi orang-orang UMNO? Mampukah mereka menjawabnya, sedangkan tuan punya badan sendiri tidak mampu menjawab?

Itulah realiti hari ini, saya tidak merasa bangga memiliki Perdana Menteri yang bernama Najib, kerana namanya telah tercemar. Sebelum ini, beliau sudah diperingatkan beberapa kali supaya membersihkan namanya, namun, sampai hari ini, beliau masih terkulat-kulat untuk mendiamkan manusia di seluruh dunia daripada menyebut nama Altantuya.


Salam Perjuangan

Dr Fikrah (http://drfikrah.blogspot.com)

Saturday, March 28, 2009

PAHANG AKAN DAPAT MENTERI BESAR BARU ??-malaysiakini

Dato Adnan dah kalah,nampak gaya Pahang akan dapat menteri besar baru lah..
tapi siapa? Antara yang di sebut-sebut ialah Dato Shakar,Dato Saufi ,Dato Tan dan beberapa nama lg.Kita akan keluarkan biodata dan latarbelakang mereka.(Dalam proses kumpul data).Rakyat boleh buat kajian siapa yang lebih ...korup...

Sunday, March 22, 2009

Ku Li: Possible for king not to name Najib as PM-MALAYSIAKINI

exclusive After all, the king had pointedly refused to endorse the Umno leadership's nominee as menteri besar for his state of Terengganu last year.MORE



Sarawak CM's daughter has RM28 mil 'palace'

Sarawak CM Abdul Taib Mahmud’s daughter and her husband are proud owners of Ottawa’s second-most expensive house, worth

Angkatan Muda Pulau Pinang-malaysiakini

Penipuan dalam kuari.Alhamdullilah pendedahan ini menyebabkan banyak kilang kuari didenda kerana menipu pengeluarannya.hampir 1 juta denda dapat dikutip untuk rakyat pulau pinang.
bermula lah pangilan telefon yang diterima oleh din binjai,memarahinya
kerana menganggu kuari kuarinya.Dia ialah orang kanan DZ,tapi baru juga.tiada jawatan pun dalam bahagian mana mana,tapi pimpinan tinggi juga dalam negeri.9 minit 3 saat telah dirakam
oleh din binjai sebagai bukti. Hei nak bagitau kat si j..... Kami tak perlu duit dana untuk pilihanraya macam tu.jangan bawa cara umno cari dana duit haram dalam parti kami.

Lanjut

Wednesday, March 18, 2009

If truth be told, he can't be PM-malaysiakini

The following is the hard-hitting speech by former law minister Zaid Ibrahim at the Royal Rotary Club of Kuala Lumpur today.

comment This is the second time I have been invited to address a Rotary Club. Thank you for the honour. Given the times we live in, perhaps it might be appropriate for me to speak about the leadership transition that has been foisted upon us Malaysians.

I say ‘foisted’ because neither me nor anyone in this room had any role or say in the choice of the person who will lead Malaysia next. We were mere bystanders in a political chess game. And yet the transition is a subject of great consequence to the nation, one I would say is of great national interest.

Tuesday, March 17, 2009

FAKTA UMNO KHIANAT TANAH ORANG MELAYU

Umno Perak terutama Dato’ Zamri ketika Pakatan Rakyat memerintah Perak antara orang yang lantang menuduh Dato’ Seri haji Nizar boneka kepada China DAP kerana beri tanah kepada orang China di Perak. Modal yang sama juga sedang difitnah oleh jentera Umno/BN kepada pengundi Bukit Gantang. Fitnah kalau undi Pas/Pakatan Rakyat bermakna menggadai tanah orang melayu kepada bangsa asing.

Ini adalah jawapan kepada Dato’ Zamri dan kuncu-kuncu Umno, bahawa yang khianat tanah orang Melayu ialah pemimpin Umno, bukan Pas, bukan DAP dan bukan PKR.

Fakta yang Dato’ Seri haji Nizar kemukakan sudah cukup untuk membuktikan Umno pengkhianat kepada orang Melayu bukan Pakatan Rakyat. Sebagaimana kita sudah buktikan Umno kepala bapa penderkahaka kepada Raja-Raja Melayu.


Sekarang fakta menunjukkan Umno yang khianat tanah orang melayu dan rakyat di negeri Perak.


Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.


Melayu sangatkah Umno, sehingga buat bising fasal tanah 3000 ekar yang diberi kepada orang China yang memang haknya untuk dapat kerana mereka adalah rakyat di negara ini, mereka bukan China Singapura atau China Vietnam.


Kalau Umno tuduh Pakatan Rakyat boneka China dan khianat tanah orang Melayu kenapa tanah yang dipohon oleh Tuan Guru Haji Abdul Latif (Pondok Pak Teh Kroh Grik Perak) sejak 1996 telah diluluskan oleh Exco PR pada 2008 sebanyak 45 ekar. Kalau kerajaan yang dipimpin oleh Dato’ Seri Haji Nizar boneka China sudah tentulah permohonan ini tidak diluluskan. Adakah pemimpin Umno ingat Pak Teh ini China Taiwan sehingga permohonan beliau tidak diluluskan. 12 tahun Pak Teh menunggu kelulusan. Tiba-tiba kerajaan yang kononnya boneka China meluluskan permohonan tersebut walaupun tidak sampai sepuluh bulan memerintah. Manakala Umno yang mendakwa tonggak orang Melayu telah kianat kepada bangsa sendiri walaupun tanah itu untuk kegunaan pondok.


Ini fakta menunjukkan Umno penjahanam tanah orang Melayu;
· 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.

· 5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)

· 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!

· Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).

· 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vicent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
  • Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Daripada fakta di atas bolehlah dirumuskan Umnolah pengkhianat dan menggadai tanah orang melayu, Bukan PAS, bukan PKR dan bukan DAP. Sebenarnya slogan Umno “Hidup Melayu” perlu ditukar kepada slogan sebaliknya, iaitu “di mana Umno kuat di situ Melayu merempat”.

Oleh : Ustaz Hj Idris bin Ahmad

Saturday, March 14, 2009

gambar2 di bangau tanjung

bersama laporan polis

BUKAN BEREMBANG TAPI BANGAU TANJUNG


Oleh KHAIRIL ABDUL RAHIM

TEMERLOH:
Gara-gara bantahan agresif penduduk, akhirnya Tenaga Nasional Berhad (TNB) terpaksa menghentikan serta merta kerja-kerja mengorek tanah untuk ditanam kabel elektrik di atas tanah mereka.

Arahan pemberhentian projek berkenaan telah dikeluarkan secara bersurat oleh Pejabat Tanah dan Daerah Temerloh pada 10 Mac lalu setelah persetujuan dicapai antara tiga pihak melibatkan pejabat daerah, TNB dan penduduk kampung Bangau Tanjung dekat sini.

Sebelum ini ketegangan tercetus apabila kira-kira 70 penduduk kampung tersebut telah bertindak membantah beramai-ramai akibat tidak berpuas hati dengan tindakan kontraktor TNB yang didakwa memasuki tanah mereka tanpa sebarang notis.

Difahamkan tanah mereka telah dikorek oleh jentera bagi tujuan pemasangan laluan kabel daripada pencawang Songsang untuk membekalkan elektrik kepada bangunan kedai di tapak pasar lama yang baru siap di bandar ini.

Berang dengan kerja-kerja yang dianggap mereka sebagai mencabul itu, penduduk telah menubuhkan jawatankuasa bertindak dan telahpun membuat laporan polis serta kepada pejabat Tanah dan Daerah.

Pengerusi jawatankuasa bertindak, Soleh Mohamed, 41, ketika menghubungi Siasah memberitahu pihak penduduk telah mendapat jaminan projek berkenaan dihentikan serta merta.

“Surat daripada pejabat daerah telah dikeluarkan mengarahkan pemberhentian serta merta projek mengorek tanah untuk menanam kabel di atas tanah penduduk itu”.

“Bagaimanapun penduduk masih tidak berpuas hati kerana kerja-kerja yang telah berjalan selama seminggu itu telah merosakkan tanah penduduk dan jalan kampung. Sekarang penduduk sedang berurusan dengan peguam untuk meminta pampasan,” jelasnya.

Sementara itu seorang penduduk yang mendakwa tanahnya terlibat dengan kerja-kerja pengorekan itu, Yusof Ali, 73, berkata apa yang mereka kesalkan penduduk langsung tidak diberitahu sama ada oleh pihak TNB atau wakilnya sehingga merasa kedudukan mereka sebagai tuan tanah tercabar.

“Penghulu dan ketua kampung juga tak beri penjelasan dan seperti lepas tangan sahaja. Mereka hanya mahu jumpa kontraktor sahaja dan tak mahu jumpa kami sedangkan tanah ini hak milik kekal kami. Jadi kami anggap ini satu pencerobohan”.

Seorang penduduk lagi, Nazri Sulaiman, 54, mempertikaikan pihak Jawatankuasa Keselamatan Kampung (JKKK) yang kononnya menyelesaikan masalah tetapi tidak kesampaian.

“Bulan Ogos tahun lalu ada pihak JKKK kumpulkan geran dan beritahu bertujuan untuk uruskan bayaran pengambilan tanah untuk projek ini. Tapi lepas itu cerita terus senyap dan tahu-tahu pihak kontraktor telah datang mengorek lubang”.

Bagi Roslan Ishak, beliau mahukan status sebenar projek berkenaan kerana tidak pernah diberi penerangan.

“Notis masuk kerja tidak ada dan papan tanda projek pun tidak ada. Notis daripada pejabat tanah juga tidak ada bahkan bila kami merujuk ke sana mereka tidak tahu menahu. Jadi kami tidak tahu status tanah yang diambil ini. Sebab itu kami mahu tahu siapa yang benarkan projek ini dijalankan atau atas arahan siapa kerja-kerja ini dibenarkan”.

“Kami mahu tahu adakah berlaku penyelewengan oleh mana-mana pihak sebab pihak kontraktor boleh bekerja tanpa merujuk kepada penduduk kampung sebagai tuan tanah. Kami mahu pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) nasuk menyiasat”.

Menurut penduduk, kerja-kerja menggali lubang itu telah cuba dilakukan sejak tahun lepas lagi tetapi acap kali terhenti kerana dibantah penduduk sehinggalah minggu lalu kontraktor TNB telah kembali melakukan kerja-kerja tersebut dengan kawalan kira-kira 20 orang anggota polis.

Tindakan tersebut dipercayai untuk menghalang orang kampung daripada menghalang kontraktor bekerja.

Mustafa Mohamed, 54, berkata penduduk telah mengizinkan tanah mereka diambil dulu untuk dibuat jalan utama.

“Kami dah banyak berkorban termasuk membenarkan pihak kerajaan mengambil tanah untuk dibuat jalan terus ke Lebuh raya Pantai Timur (LPT). Tapi kali ini kami betul-betul terkilan kerana tanah kami diambil lagi dan kali ini tanpa sebarang notis”.

Menurut Badaruddin Husin, 35, kesan kepada tindakan pengambilan tanah ini kerajaan kena selesaikan status tanah ini dulu termasuk memanggil juruukur untuk menetapkan batu pancang.

“Kalau status tanah jelas dan pengambilan tanah dibayar kami tak kisah sebab kami bukannya anti pembangunan bahkan kampung kami terletak hanya dua kilometer dari pusat bandar”.

Tapi susahlah, hasil tanah kami bayar penuh setiap tahun tapi tanah diceroboh tanpa minta izin dulu. Harapan kami kalu boleh minta pihak yang bertkewajipan adakan majlis dialog dan panggil kami dan perjelaskan status projek ini,” katanya.
-siasah-

Tuesday, March 10, 2009

HISHAMUDDIN TOLONG JAWAB-malaysiakini

Pengerusi GMP, Dato' Dr. Hassan Ahmad. Dalam sidang media yang diadakan jam 12 tengah hari tadi di Rumah PENA beliau mengungkapkan lebih kurang begini " saya ada akal, saya ada ilmu maaf cakap, saya makhluk tuhan sama macam kamu semua. Saya bukan MONYET, saya bukan BEROK dan kami bukan didalangi oleh mana-mana parti politik. Kami cuma mahu kerajaan kembali kan sistem pembelajaran math & sains kepada sistem sebelum ini. Kalau mereka semua ingin menyokong kami, apa kami bolaeh buat?".

"Saya bukan MONYET, saya bukan BEROK". Ayat ini memang beliau ungkapkan. Sama ada beliau sedar atau tidak, bahawa beliau sebenar nya telah menyindir Khairi Jamaluddin. Semasa perhimpunan BERSIH pada 2007 dulu, Khairi menyifatkan bahawa mereka yang menyertai demonstrasi dijalanan adalah BERUK dan MONYET.


amizie

apa nama?

Sehari selembar benang
mencarik pakaian
lambat laun akan telanjang.

Sehari sepatah kata
menoda bahasa
lambat laun kita hilang tamaddun bangsa..

Sehari seorang menteri
memperkaya diri sendiri
lambat laun tergadai negeri.

Sehari sekali ditembakkan
gas pemedih mata
lambat laun rakyat
tak nampak lagi istana.

Kepada siapakah lagi
tempat mengadu
ke air itik mati kehausan
ke kepuk ayam tak dapat
makan padi.

Bersuara akan jadi penghuni penjara
berpakat akan ditangkap
berkonspirasi menegakkan hak
akan dihukum penderhaka.

Makanya, untuk selamat
menjamin sejahtera duhai Melayu
teruslah kamu bisu dan dungu
teruskanlah memperkemas perhambaanmu
dan gilaplah bijaksanamu
mengampu dan membenteng
para pemimpinmu
meniduri anak isterimu.
dan kalau perlu biarkanlah
mereka berkongsi
menjimak ibumu.

Jangan sekali-kali lagi
kalian mengeluh
nikmati sahajalah habuanmu
dan dengarkan sajalah
tanpa gundah
perihal keraton yang sudah
entah ke mana penghuninya.


-Yassinsalleh
Pucong Perdana

Thursday, March 5, 2009

Polis benar himpunan anti-PPSMI -malaysiakini

Polis membenarkan perhimpunan membantah dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), Sabtu ini.

Bagaimanapun perhimpunan hanya dibenarkan diadakan di Masjid Negara jam 2 petang, sementara dua lokasi lagi yang dirancang - Pasar Seni dan kompleks membeli-belah Sogo - tidak jelas.

Setiausaha Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Hasni Abas memberitahu Malaysiakini sebentar tadi, polis bagaimanapun melarang perarakan ke Istana Negara seperti dirancang.

"Kami dimaklumkan boleh berhimpun di Masjid Negara tetapi perarakan (ke Istana Negara) tidak boleh," katanya.

Beliau dimaklumkan, tambahnya, perarakan itu tidak dibenarkan setelah polis mempertimbangkan faktor keselamatan.

Bagi menyerahkan memorandum gabungan itu kepada istana, polis menawarkan khidmat menghantar pemimpin GMP ke lokasi itu menggunakan kenderaan pasukan keselamatan itu, kata Hasni.

Kebenaran itu dimaklumkan oleh polis sewaktu pengerusi GMP Datuk Dr Hassan Ahmad, timbalannya Dr Shahrir Mohd Zain dan beliau sendiri ke ibu pejabat polis kontinjen Kuala Lumpur pagi tadi.

Keputusan terbaru ini membayangkan polis mengambil sikap bertolak ansur selepas amaran diberikan kepada orang ramai semalam agar tidak menyertai perhimpunan itu.

Ditanya tindakan lanjut GMP setelah mendapat kebenaran polis itu, Hasni berkata, gabungan itu akan bermesyuarat petang esok di ibu pejabat Persatuan Penulis Nasional (Pena) bagi memutuskan perkara itu.

Semalam, Istana Negara dilaporkan bersedia menerima memorandum membantah pelaksanaan dasar kontroversi itu yang dianggap "kemenangan pertama" aktivis bahasa dan sastera.

Satu salinan memorandum pemansuhan PPSMI telah disampaikan kepada istana melalui setiausaha sulit kanan Yang di-Pertuan Agong kelmarin, kata Dr Hassan.

Sementara itu Bernama pula melaporkan, polis tidak akan bertolak ansur dengan pihak yang ingin meneruskan perhimpunan di hadapan
Istana Negara, kata ketua polis Kuala Lumpur.

Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman berkata, polis bersiap sedia menghadapi sebarang kemungkinan dengan menempatkan anggota di beberapa kawasan sekitar istana.

"Kita tengok pada situasi yang akan berlaku pada hari itu dan mengambil tindakan jika keadaan di luar kawalan," beliau dipetik berkata.

KEMENANGAN RAKYAT-orang kampung-malaysiakini

Setelah mesyuarat dgn beberapa agensi kerajaan di pej JKR tloh.ADO TANAH SEBAGAI PENGERUSI (baca Speaker)memutuskan projek tnb di BANGAU TANJUNG di berhentikan SERTA-MERTA.

SATU KEMENANGAN buat rakyat..-orang kampung yg cuba diperbodohkan pihak2 tertentu.

TANAH YG diceroboh pihak tnb mmg sah milik penduduk .BELUM apa2 pengambilan LAGI.

Monday, March 2, 2009

gambar2 PENCEROBOHAN KONTRAKTOR TNB DI TEMERLOH

MUNGKINKAH ADA PENYELEWENGAN?

PENDUDUK CARI KETUA KG.....TAPI DIA KELUAR DAERAH

KENA CARI TOK PENGULU LAH PULA LEPAS NI

PENCEROBOHAN TANAH OLEH KONTRAKTOR TNB DI TEMERLOH

Berlaku kekecohan di Kg Bangau Tanjung, Temerloh.petang ini.Orang kampung berkumpul
untuk menyatakan bantahan terhadap kerja-kerja kontrak yang dilakuan oleh kontraktor Tnb.Report Polis juga telah di lakukan.

Penduduk mendakwa tanah mereka telah diceroboh tanpa kebenaran dan tanpa pemberitahuan.Tiada sebarang NOTIS dikeluarkan.Penduduk kampung juga mendakwa telah beberapa kali kes mereka diketengahkan kepada pihak berkuasa serta mendapat liputan akhbar tetapi tidak mendapa perhatian yang sewajar nya.

Berita dan gambar selanjutnya akan menyusul.
6.40pm

Wednesday, February 25, 2009

KAMBING HITAM-BIBIR MERAH-MALAYSIAKINI

25 Feb (Hrkh) - Naib Presiden KeADILan, Azmin Ali mempertikai keenganan pihak berkuasa termasuk polis dan bahagian pendakwaan yang enggan menyiasat DSP Musa Safri sebagai saksi penting dalam kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibu.Azmin yang juga ahli Parlimen Gombak berkata, meskipun nama Musa Safri selaku pengiring kanan Timbalan Perdana Menteri,Dato' Seri Najib Tun Razak disebut-sebut berulang kali dalam pengakuan tertuduh, Koperal Sirul Azhar, namun hingga kini tiada siasatan dibuat ke atas beliau.

"Inilah hujah yang telah kita kemukakan dari awal bahawa kita tak tunding jari kepada TPM atau mana-mana individu cuma kita tuntut proses siatan yang perlu adil dan saksama."Dalam konteks ini tertuduh diminta beri keterangan bersumpah, dan tertuduah kata berulang kali penglibatan Musa Safri yang juga ADC kepada TPM."Tertuduh ada menyatakan di mana beliau bertemu dengan Musa beberapa kali dan tertuduh beberapa kali berunding dengan beliau(Musa) di pejabat TPM, kenapa Musa tak dipanggil beri keterangan?," soal Azmin.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di Parlimen pada 24 Februari lalu semasa diminta mengulas isu pengakuan Sirul Azhar dalam perbicaraan kes pembunuhan Altantuya.Sekurang-kurangnya kata Azmin, untuk membuat pertuduhan kepada seseorang, sebelum itu proses siasatan perlu berjalan dahulu dengan semua individu yang terbabit disiasat.Apa yang menggemparkan tertuduh (Sirul) telah membuat keterangan di mahkamah bahawa beliau adalah 'kambing hitam' dalam kes ini, katanya.

Bagi Azmin, keterangan Sirul ini sesuatu yang amat serius dimana ada individu yang berpengaruh yang tiada dalam mahkamah dalam kes ini.Namun individu itu secara terang ada pengaruh di luar yang di kalangan pembesar yang terbabit,Malangnya walaupun pengakuan bersumpah ini dibuat di mahkamah, sehingga kini tiada sebarang usaha polis atau pendakwaan menyiasat hal ini, katanya."Ia boleh dikemukakan sebagai bukti baru, tetapi siasatan tak dibuat malah dipadamkan oleh media milik Umno/BN," tegasnya.

Beliau juga melihat pengakuan Sirul yang mengaku dirinya sebagai 'kambing hitam' dalam kes tersebut menjelaskan lagi kewujudan 'Gembala Kambing'.Baginya, 'Gembala Kambing' itu adalah pembesar yang berpengaruh yang boleh mempengaruhi dan menguasai pihak berkuasa.Sebelum ini, dalam perbicaraan di Mahkamah Tinggi Shah Alam, Kamarul Hisham turut berhujah bahawa pelanggannya telah dipersalahkan atas jenayah yang dilakukan oleh orang lain.

Menurutnya, pihak pendakwaraya gagal mengemukakan bukti lengkap mengenai pembunuhan Altantuya tetapi hanya mahu orang mempercayai bahawa Sirul terbabit dalam pembunuhan wanita Mongolia itu dan membuang semua bukti fizikal kemudiannya. _

Saturday, February 14, 2009

BERITA PANAS-MENTERI BESAR PERAK

Kerajaan haram BN Perak pimpinan Dr.Zambry Abdul Kadir kini berada di hujung tanduk apabila beliau bersama enam Exco kerajaan negeri yang mengangkat sumpah Selasa lepas akan dirujuk ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak pada Rabu ini oleh Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak V. Sivakumar.

Sivakumar yang juga pengerusi jawatankuasa berkenaan berkata, notis saman hadir kepada Zambry, Hamidah Osman, Datuk Ramly Zahari, Dr. Mah Hang Soon, Datuk Saarani Mohamad, Mohd Zahir Abdul Khalid dan Zainol Fadzi Paharudin telah dihantar pada pagi semalam melalui Setiausaha DUN Perak, Abdullah Antong.

Zambry yang masih cuba memperlekehkan Sivakumar menyatakan bahawa Sivakumar perlu mengtahui apa yang dia perbuat. Sementara itu, V Sivakumar di atas kapisitinya sebagai Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak mempunyai kuasa mengeluarkan waran tangkap kepada Menteri Besar baru Perak dan enam Exco jika mereka tidak hadir perbicaraan khas Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN.
http://greenboc.blogspot.com/2009/02/ulasan-berita-hangat-14-februari-2009.html

Sunday, February 8, 2009

NIZAR MASIH MB PERAK

NIZAR MASIH MB PERAK: KU LI

February 7, 2009 ·

PETALING JAYA (FEB 7): Datuk Seri Ir Haji Mohammad Nizar Jamaluddin masih lagi menjadi Menteri Besar Perak sehinggalah beliau meletakkan jawaran atas kerelaannya sendiri, atau disingkirkan melalui usul undi tidak percaya pada persidangan Dewan Undangan Negeri, kata Tengku Razaleigh Hamzah.

“Usul pada Dun sahaja yang boleh menyingkirkan Nizar daripada jawatan itu, selain itu tak kiralah berapa banyak majlis angkat sumpah, lompat melompat, sidang akhbar dan perisytiharan, atau apa jua iklan, paparan, sogokan atau tindakan dibuat ke atas persoalan ini tidak terpakai,” katanya dalam satu kenyataan akhbar hari ini.

“Perlembahaan tiada memperuntukkan kuasa untuk menyingkirkan Nizar dengan apa cara sekalipun, termasuk petisyen atau arahan daripada sesiapa juapun.”

Beliau juga berkata, sebuah kerajaan yang sah daripada segi perlembagaan adalah yang diberi mandat oleh rakyat dan hanya mandat itu yang menentukannya. Mandat rakyat kerana kerajaan yang ditubuhkan adalah berasaskan perlembagaan, yang mana ia dipilih melalui pilihan raya yang adil dan saksama.

“Untuk menguji mandat berkenaan maka kerajaan yang memerintah, mesti sama ada menyerahkan kembali kepada rakyat untuk menentukannya melalui pilihan raya negeri ataupun melalui usul undi tidak percaya pada persidangan dewan undangan negeri,’ kata Tengku Razaleigh.

Beliau berkata, untuk menyingkirkan dan menubuhkan kerajaan baru dengan kaedah ataupun cara selain itu adalah bererti melanggar Perlembagaan, melanggari undang-undang dan risiko menubuhkan sebuah kerajaan haram. END/ANR
http://perakdaily.com/?p=621

Sunday, January 25, 2009

Umno man joins PKR in Perak (updated)-thestar online

PETALING JAYA: Bota assemblyman Datuk Nasarudin Hashim is quitting Umno to join PKR, bringing the total number of state seats held by the Pakatan Rakyat alliance here to 32, versus Barisan Nasional’s 27.

Nasarudin, 58, said his decision was based on the people’s growing support for Pakatan, and the current situation within Umno and with its leaders.

Speaking at a press conference with PKR advisor and de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim on Sunday, the former Parit MP said he was joining PKR with immediate effect but would submit his resignation letter to Umno later.

Saying that he was doing this in the interest of the people, especially his supporters and voters, he added that he was confident in PKR’s commitment to protecting the rights and interests of all races.

“I am confident PKR will continue to uphold and respect the Constitution with regards to the position of Bahasa Melayu (sic) as the official national language, the position of the Rulers and Islam as the federal religion,” he said.

He added that by joining PKR, he would be able to more effectively represent the interest of his constituency since Pakatan Rakyat is the state government in Perak.

Nasarudin is former Felcra Berhad chairman and was an administrative and diplomatic officer in Wisma Putra, and also served at the Information Ministry. He joined Umno in the 1970s and had held the post of branch head since 1985.

Calling him an important leader in Perak, Anwar said Nasarudin’s decision was critical as it reflected the sentiment of the voters, especially his Malay constituents.

“He is responding to that demand. We welcome him and I see it as a beginning of a new wave,” said Anwar.

Unhappy Barisan
The defection left Barisan leaders in shock. In IPOH, Perak MCA chairman Datuk Kong Cho Ha described the move as a “selfish one,” adding that Nasaruddin needed to answer to his party and his electorate.

“I am surprised and shocked to hear of this crossover by a Barisan assemblyman,” he said.

“It is also up to his conscience on whether he should have first vacated his seat in Bota. He has to answer to his electorate because they had voted for him under the Barisan ticket,” he said.

Perak Gerakan chief Datuk Chang Ko Youn concurred, saying that Nasaruddin should have first resigned as Bota assemblyman.

“If you are elected under a certain party, you should stick with it.

“If you disagree with certain policies, then you should rightfully resign from your seat and later offer yourself up as a Pakatan Rakyat candidate in the by-election,” he said.

Elated Pakatan
Pakatan component party leaders were however elated by the news and some even claimed there would be more such crossovers.

Perak Mentri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, who is also state PAS deputy commissioner, said there were unconfirmed reports that more Barisan representatives planned to follow in Nasaruddin’s footsteps.

“There will be more crossovers ... we are working on it,” he said.

Perak DAP chief Datuk Ngeh Koo Ham welcomed Nasaruddin into the Pakatan family, saying that the latter had told him in a phone conversation that he wanted to contribute more effectively to the alliance.

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/1/25/nation/20090125162117&sec=nation


Sunday, January 18, 2009

'Jangan putus hubungan dengan Allah' - Abdul Wahid Endut

KUALA TERENGGANU, 18 Jan (Hrkh) - Mohd Abdul Wahid Endut yang memenangi kerusi Parlimen Kuala Terengganu mengingatkan agar para petugas parti supaya terus menjaga hubungan dengan Allah dalam memastikan keberkatan dalam setiap usaha dijalankan.
Iklan
Demikian ucapan sulung beliau dalam satu majlis bersama petugas dan penyokong Pakatan Rakyat di markaz PAS Kuala Terengganu, Kuala Ibai selepas majlis pengumuman calon selesai di Stadium negeri, Kuala Terengganu semalam.
"Terdapat banyak syarat yang membolehkan kita mencapai kemenangan dalam pilihan raya ini, dan selepas menang kita perlu terus konsisten menjalankan gerak kerja.
"Jangan putus hubungan dengan Allah," tegasnya.
Beliau berkata, usaha dan inisiatif yang dibuat oleh PAS Kelantan seperti mengadakan majlis solat hajat, munajat dan sebagainya merupakan contoh terbaik yang diambil bagi memastikan kemenangan yang dicapai terus diberkati Allah.
"Kita belajar daripada Kelantan, yang memperolehi kekuatan dengan cara tarbiyah seperti ini," katanya.
Adun Wakaf Mempelam itu turut mengingatkan semua pihak bahawa banyak daripada mereka yang mendapat kuasa tidak dapat menahan diri dengan ujian kemenangan
"Sedangkan itu merupakan prasyarat utama agar Allah memberikan kemenangan,"
"Kita berharap agar Allah akan memberikan kemenangan kepada kita untuk menjadi kerajaan di negeri Terengganu ini," ujarnya sambil disambut lauangan takbir.
Abdul Wahid juga tidak lupa merakamkan penghargaan kepada semua pihak termasuk petugas Pakatan Rakyat termasuklah petugas daripada negeri-negeri yang bertungkus lumus dalam menjayakan pilihan raya ini.
Untuk itu katanya, beliau akan turun ke setiap UPU bagi mengadakan majlis kesyukuran bagi meraikan petugas-petugas daripada dalam dan luar Kuala Terengganu.
Turut hadir dalam majlis tersebut, Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Timbalannya, Ustaz Nasharudin Mat Isa, Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato' Mustafa Ali dan Timbalannya Ustaz Abu Bakar Chik. - azm_

Setiap artikel yang ditulis adalah di bawah tanggungjawab penulis.
Bagaimanapun artikel yang dicopy dari sumber lain, bukanlah tanggungjawab penulis.
Ianya sekadar satu perkongsian maklumat atau bahan untuk ditimbang dan dikaji kebenarannya.