PEMERHATI / RAKAN2

Tuesday, July 15, 2008

aNALISIS DEBAT ANWAR - SHABERRY

Ini antara analisis awal dan segala hujah dari debat tersebut:

1.Anwar nak RM 5 billion...adakah itu susah untuk kerjaan dapatkan berbanding penyelewengan perjawa steel??


2. Dengan RM 5 billion itu, RM 0.50 sen dapat diturunkan
3. Pakatan Rakyat TIDAK pernah menjanjikan penurunan RM 0.50 sen jugak dalam manifesto sebelum Pilihanraya Umum lalu....Harap pihak2 berwajib semak la semula manifesto PR yerk sebelum berhujah kosong mcm shaberry
4. Pakatan Rakyat tetap berjanji turun RM 0.50 sen, dari KERAJAAN BN dan UMNO yang turut berjanji kenaikan harga minyak dunia tak da effect kat government oleh Mohamed Yaakob (Menteri Kwngn II)....So, maner JANJI kerajaan untuk ini???Tetapi PR tetap janji untuk turunkan harga minyak....


5. Pakatan Rakyat TIDAK menolak bahawa kerajaan menaikkan harga minyak, YANG PR tolak adalah kenaikan itu dilakukan dengan MENDADAK.


6. DSAI berulang2 kali menyatakan bahawa PR bukan nak ambik duit petronas, yang pakatan rakyat nak amik duit adalah duit yg SEDIA ada diberikan petronas kepada kerajaan...Itu pun shaberry susah nak faham ker???BUKAN NAK AMIK DUIT PETRONAS, TETAPI NAK MANAGE DUIT PETRONAS YANG SEDIA ADA DIBERIKAN OLEH PETRONAS KEPADA KERAJAAN.


7. Kepada Nordin Kadi Menikah, pi bukak kitab balik sebelum datang debat...wat malu jerk....IPP pun tak tahu ker ada kaitan dgn petroleum...sakit jiwa aku la..
8. Kepada shaberry plak, anwar langsung TAK USIK peeribadi engkau...kecuali Semangat 46 kau tuh...1 tuh jerk...tapi engkau usik peribadi si Anwar tuh tak silap perkiraan aku ader dalam nak dekat 20 la....bengap ker aper??


9. Kenapa semua nak kecam anwar dengan IMF???Anwar dah bgtau dah, tuduhan/ fitnah itu masih diteruskan sedangkan dier boleh berikan penerangan tentang aper yg berlaku antara dier dgn IMF...dier pun kater dier tak da kaitan...Ini lah masalah BN dan UMNO yg suka memutarbelitkan isu


10. Aper la shaberry nie tergagap2 and hilang punca...


11. DSAI dah announce dier akan bertanding dlm masa terdekat...so bersiap sedia!!


12. Shaberry, PLEASE letak jawatan...anda gagal memahamkan rakyat...


13. Knp nak bandingkan kenaikan inflasi negara lain dgn inflasi negara kita dgn harga minyak negara lain dan harga minyak negara kita??minyak negara lain 10 sen, 20 sen, 30 sen walau inflasi 30%...dan gaji mereka berapa???kita nie, inflasi 8%, minyak RM 2.70, gaji baper jerk???



14. knp nak compare kononnya kita nie net exporter minyak kecik berbanding venezuela, etc...TETAPI kita amik jiran terdekat kita la, INDONESIA, BUKAN NET EXPORTER, tapi harga minyak dier IDR 6,000 = RM 2.10 - RM 2.40....lagik la patut kita


oleh:ambolelaki..dari tko

1 comment:

Anonymous said...

Kalau ikut kesopanan Nordin Kadi:-

Seolah-olah Nordin Kadi seumpama seorang yang telah diluluskan oleh UMNO sebagai penal BN akan buat serangan peribadi seboleh-bolehnya kepada DSAI, untuk mendapatkan keseronokan di kalangan kawan-kawan dalam UMNO bahawa Nordin Kadi adalah anjing UMNO yang baik.


Setiap artikel yang ditulis adalah di bawah tanggungjawab penulis.
Bagaimanapun artikel yang dicopy dari sumber lain, bukanlah tanggungjawab penulis.
Ianya sekadar satu perkongsian maklumat atau bahan untuk ditimbang dan dikaji kebenarannya.