PEMERHATI / RAKAN2

Friday, August 15, 2008

Isu muqabalah panaskan muktamar Pemuda-MALAYSIAKINI

Cadangan mengambil tindakan disiplin terhadap pemimpin atasan PAS yang mengulas rundingan dengan Umno mencetuskan puncak kehangatan sidang muktamar Dewan Pemuda hari ini.
Pemimpin-pemimpin itu termasuklah naib presiden Datuk Husam Musa dan ketua Pemuda sendiri Salahuddin Ayub, selain ketua penerangan Mahfuz Omar.

Mengesahkan perkara itu, timbalan ketua Penerangan Pemuda PAS, Abdullah Karim menjelaskan, Mahfuz dikritik kerana menyalahkan pemimpin tertinggi PAS yang tidak mendedahkan sepenuhnya butiran perbincangan dua parti Melayu itu kepada jawatankuasa pusat.
Sedangkan pada pandangan perwakilan itu, menurut Abdullah lagi, sebagai ahli jawatankuasa pusat, Mahfuz boleh menimbulkan isu berkenaan dalam mesyuarat di peringkat pusat.

Beberapa sumber lain memberitahu Malaysiakini, saranan perwakilan-perwakilan Terengganu, Pulau Pinang, Selangor dan Wilayah Persekutuan – yang dianggap pro-muqabalah – menerima sokongan hampir sama kuat dengan bantahan lebih 200 perwakilan lain.
Perwakilan dari Melaka dikatakan mengepalai dua lagi kumpulan perwakilan yang anti-muqabalah iaitu Kelantan dan Negeri Sembilan, sementara negeri-negeri lain tidak menunjukkan sikap dengan jelas terhadap isu itu.LAGI

No comments:


Setiap artikel yang ditulis adalah di bawah tanggungjawab penulis.
Bagaimanapun artikel yang dicopy dari sumber lain, bukanlah tanggungjawab penulis.
Ianya sekadar satu perkongsian maklumat atau bahan untuk ditimbang dan dikaji kebenarannya.