PEMERHATI / RAKAN2

Friday, August 1, 2008

Najib: Permatang Pauh will be tough-MALAYSIAKINI

Najib and Anwar have been involved in a protracted political fued which is bound to heat up as the deputy premier is most likely going to lead Barisan's campaign on the PKR leader's home turf.MORE

Datuk Seri Najib Razak mengakui BN berdepan dengan kesukaran untuk menang dalam pilihanraya kecil di Permatang Pauh apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi calon pembangkang di kerusi parlimen tersebut.

"Secara realistik, ia sukar. Kita akan berusaha sebaiknya," kata timbalan perdana menteri hari ini.

Mengulas lanjut keputusan presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail meletakkan jawatannya sebagai anggota parlimen di kawasan itu, Najib berkata Anwar mempertaruhkan "masalah peribadi" kepada orang ramai.

"Tuduhan dibuat oleh pegawai khas beliau sendiri, bukan oleh kerajaan. Tetapi beliau memilih membawanya (isu itu) kepada pengundi," katanya dalam sidang media selepas majlis pelancaran program khusus ke Universiti al-Azhar di Kuala Lumpur.

Pembantu penasihat PKR itu Mohd Saiful Bukhari Azlan mendakwa diliwat dalam satu laporan polis 28 Jun lalu.

anwar ibrahim wan azizah permatang pauh by election 310708Kertas siasatan polis kini sudah disiapkan dan diserahkan kepada pejabat Peguam Negara sebelum memutuskan sama ada wujud kes prima facie terhadap mantan timbalan perdana menteri itu.

Desas-desas Anwar ditahan dan kemudian dibawa ke mahkamah semakin hangat diperkatakan.

Najib menambah, BN bagaimanapun tidak gentar menghadapi pilihanraya kecil itu kerana kerajaan pimpinan parti itu masih menguasai parlimen.

Anwar semalam mengumumkan bertanding di kerusi parlimen itu yang telah dikosongkan oleh isterinya itu pada sebelah pagi.

Permatang Pauh merupakan kerusi tradisi Anwar selama 17 tahun sejak memenanginya pada 1982 atas tiket BN.

Dr Wan Azizah menguasainya selama lebih dua penggal selepas Anwar dipenjarakan pada 1999 dan 2004 dan dilarang bertanding dalam pilihanraya umum Mac lalu.

No comments:


Setiap artikel yang ditulis adalah di bawah tanggungjawab penulis.
Bagaimanapun artikel yang dicopy dari sumber lain, bukanlah tanggungjawab penulis.
Ianya sekadar satu perkongsian maklumat atau bahan untuk ditimbang dan dikaji kebenarannya.